laptopy notebooki - komputerowy sklep internetowy
forum.X-KOM.PL
Forum sklepu komputerowego X-KOM
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: Pią 19 Sty 2018, 22:56



Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.  [ 4 posty(ów) ] 
 Słownik fotograficzny 
Autor Wiadomość
Boss Komputerowiec
Boss Komputerowiec
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią 12 Sie 2005, 10:08
Posty: 1084
Miejscowość: Blachownia i gdzieś w Lubuskiem
Post Słownik fotograficzny
Znalazłem w necie słownik fotografa i pomyślałem że powinien sie się tu znaleźć. Mam nadzieje że się przyda. :roll:


Aberacja
Zniekształcenie koloru lub kształtu przez obiektyw, korygowane dzięki wielosoczewkowej konstrukcji obiektywu lub użyciu małego otworu przesłony. Rozróżniamy aberację sferyczną i chromatyczną.

Aberacja chromatyczna
Wada układu optycznego polegająca na ogniskowaniu w różnej odległości światła o różnej długości fali. Błąd w ogniskowaniu jest spowodowany różnicą w ogniskowaniu soczewki dla światła fioletowego (ogniskowa jest krótsza) i dla światła czerwonego (ogniskowa jest dłuższa). Soczewka na zewnętrznych krawędziach powoduje rozszczepienie światła jak pryzmat. Usuwanie wady - przesłony lub soczewki o przeciwnej aberacji.

Aberacja sferyczna
Różna zdolność skupiająca soczewki - na jej krawędziach i środku. Usuwanie wady poprzez zwiększenie przesłony lub soczewki o przeciwnej aberacji.

AE (Automatic Exposure - Automatyczna ekspozycja)
Wbudowana w aparat funkcja automatycznej ekspozycji (regulacja czasu naświetlania oraz wielkości przysłony). W niektórych modelach obejmuje także automatyczne dopasowanie czułości elementu światłoczułego (o ile czułość może być zmieniana).

Aparat kompaktowy (popularnie "kompakt")
Aparat fotograficzny (klasyczny małoobrazkowy lub cyfrowy), charakteryzujący się uproszczoną budową w porównaniu na przykład z tzw. lustrzankami. Najczęściej kompakty posiadają wbudowany na stałe obiektyw oraz wizjer optyczny (patrz "celownik optyczny"). Te na ogół niewielkich rozmiarów aparaty fotograficzne są przeznaczone głównie dla amatorów, o czym świadczy chociażby duży stopień automatyzacji podstawowych funkcji.

APS (Advanced Photo System)
Nowy standard filmu fotograficznego o rozmiarze klatki obrazu 16x30 mm. Dodatkowe informacje, np. parametry ekspozycji, data wykonania ujęcia, mogą być przechowywane na pasku magnetycznym, umieszczonym bezpośrednio na filmie. Popularne rozmiary zdjęć z filmu APS to: C (10x15cm) H (10x15cm) P (10x24cm).

APO (Apochromatic)
Korekcja apochromatyczna, dzięki której obiektyw pozbawiony jest aberracji chromatycznej. Wada ta wynika z różnego współczynnika załamania w szkle promieni światła o różnych barwach, a efektem jest nieostry obraz przy pełnym otworze przysłony, widoczny szczególnie w obiektywach długoogniskowych. Dzięki zastosowaniu soczewek o niskiej dyspersji różnice w załamywaniu są bardzo małe i obraz jest ostry już przy przysłonie całkowicie otwartej lub lekko tylko przymkniętej.

AF (Autofocus)
Wbudowany w większość aparatów fotograficznych mechanizm automatycznego dostrajania ostrości. Dwa główne typy autofokusa to: AV pasywny, wykorzystywany zazwyczaj przez matryce CCD, polegająca na pomiarze i analizie kontrastu obiektów na fotografowanej scenie, oraz AF aktywny - w aparat wbudowany jest emiter i odbiornik podczerwieni lub sonar ultradźwiękowy (do wyznaczania odległości służy czas między wysłaniem a otrzymaniem odbitej fali elektromagnetycznej lub dźwiękowej).

Akt
W sztuce (malarstwie, grafice, rzeźbie, fotografii) przetworzony środkami artystycznymi obraz nagiego ciała człowieka lub jego fragment. Podlegał szczególnie mocno wpływom konwencji malarskich. W połowie XX wieku wykształciły się dwa główne kierunki aktu fotograficznego: kierunek pierwszy preferował estetyczne i przyjemne dla oka ukazanie piękna ciała; model pozostaje sobą, zdjęcie jego jest obrazem fizycznym, odzwierciedlającym jego kształt, w kierunku drugim - ciało modela lub jego fragment traktowane są jako twórczy pretekst do zakomponowania z linii brył i światłocieni, uzyskiwanych przez odpowiednie oświetlenie, obrazu, często zdeformowanego oświetleniem lub przerysowaniem perspektywicznym (lub jednym i drugim); w tym przypadku akt jest w małym stopniu lub wcale nie jest fizyczną podobizną modela.

Autobracketing
Technika autobracketingu (AEB-Auto Exposure Bracketing) jest dobrym sposobem na uzyskanie pożądanych rezultatów, nawet jeśli koncepcja zdjęcia nie jest dokładnie przemyślana. Technika ta polega na automatycznym wykonaniu trzech ekspozycji: jednej z niedoświetleniem, jednej przy nastawach określonych przez światłomierz i jednej z prześwietleniem. Możliwe jest ręczne ustawienie zakresu odchyleń do +3 jednostek skali w odstępach co 1/3 stopnia. Funkcja ta jest dostępna szczególnie w aparatach typu lustrzankowego).

Balans bieli
Dostrojenie aparatu cyfrowego w celu poprawnego rejestrowania barw. Zwykle w aparatach cyfrowych spotyka się predefiniowane ustawienia uwzględniające różne typy oświetlenia, np. słoneczne, światło jarzeniowe, sodowe, neonowe itp. W bardzo nietypowych warunkach (np. gdy fotografowany obiekt jest mocno podświetlony od tyłu) niezbędne może okazać się ręczne ustawienie balansu bieli (o ile aparat na to pozwala), polegające na zarejestrowaniu w danych warunkach oświetleniowych białej płaszczyzny (może być to kartka papieru) wypełniającej cały kadr.

B&W B/W BW Black and White
Czarno białe, zdjęcie o barwach moochromatycznych(skala szarośći)

Camera obscura
Najprostszy aparat fotograficzny składający się ze skrzynki światłoszczelnej i otworka. Światło padające przez otworek tworzy na przeciwległej ściance skrzynki odwrócony obraz przedmiotu.

CCD
Charge Coupled Device - (półprzewodnikowy przetwornik obrazu). Płytka z siatką elementów światłoczułych, na którą jest naświetlany obraz. W zależności od natężenia światła, padającego na poszczególne sensory, wzbudzany jest prąd elektryczny, zamieniany następnie na sygnał cyfrowy.

Celownik lunetkowy
Niezależny od obiektywu układ optyczny umożliwiający obserwowanie fotografowanej sceny. Jego największą wadą jest błąd paralaksy, który powoduje, iż obraz obserwowany różni się nieznacznie od fotografowanego. Wynika to z nierównoległości osi celownika
i obiektywu

Celownik lustrzany
System wykorzystujący ruchome lustro umieszczone w aparacie pod kątem 45 stopni za obiektywem. Podczas fotografowania obraz odwzorowywany przez obiektyw trafia za pośrednictwem lustra do oka obserwatora. W momencie wyzwolenia migawki lustro podnosi się a obraz zostaje utrwalony na kliszy. Jest to najlepszy system obserwacyjny, gdyż jest wolny od błędu paralaksy. Obraz obserwowany jest rzeczywistym obrazem fotografowanym

Celownik optyczny
Inaczej wizjer lub lunetka - element optyczny aparatu fotograficznego umożliwiający ustalenie granic kadru fotografowanego motywu czyli służący do komponowania obrazu

CMYK
Skrót od Cyan (turkusowy), Magenta (purpurowy), Yellow (żółty), Black (czarny), określający cztery podstawowe barwy wykorzystywane w procesie drukowania.

Czas otwarcia migawki-Czas ekspozycji (exposure time)
Czas, podczas którego migawka pozostaje otwarta powodując ekspozycję klatki. Jest zazwyczaj mierzony w częściach sekundy. Każda zmiana czasu otwarcia migawki jest liczona jako jeden stopień przysłony.

"Czerwone oczy" (efekt czerwonych oczu)
Efekt w postaci czerwonych plamek w oczach fotografowanej osoby. Ujawnia się na zdjęciach barwnych, osób fotografowanych z pomocą lampy błyskowej znajdującej się blisko osi obiektywu. Spowodowany jest bezpośrednim odbiciem się promienia światła lampy błyskowej od siatkówki oka.

dpi (dots per inch - punkty na cal)
Jednostka miary opisująca geometryczną rozdzielczość obrazu drukowanego bądź wyświetlanego na monitorze (1 cal = ok. 2,54 cm).

Długoogniskowy obiektyw
Obiektyw aparatu fotograficznego, którego ogniskowa przekracza długość przekątnej klatki obrazu (na przykład klasycznego kadru małoobrazkowego lub matrycy CCD
w aparatach cyfrowych). Za pomocą takiego obiektywy wykonujemy zbliżenia fotografowanego motywu. Za obiektyw długoogniskowy (w standardzie optyki małoobrazkowej) można uznać taki, którego liczba ogniskowej przekracza 60mm.

Dystorsja
Zniekształcenie optyczne kształtów i/lub proporcji w obrazie, występuje przy niektórych typach obiektywów, szczególnie ze zmienną ogniskową. Może być także wykorzystywane jako efekt specjalny (np. rybie oko).

Ekspozycja
Ilość światła padająca na element światłoczuły (negatyw, matryca CCD), regulowana kombinacją szybkości migawki i wielkości przysłony.

EV
skrót od „ Exposure Value”; wartość naświetlenia (ekspozycji). Liczba EV informuje o ilości światła. Małe wartości to mała ilość światła, duża wartość EV oznacza dużą ilość światła co wprost się przekłada na odpowiednią parę czas naświetlania – przysłona. Wartości EV podawane są zawsze dla określonej czułości, zazwyczaj dla 100 ISO.
Wartość 0 EV odpowiada takiemu poziomowi oświetlenia przy którym dla czułości 100 ISO dla przysłony 1.0 czas ekspozycji wyniesie 1 sekundę. Różnica 1 EV oznacza dwukrotną zmianę ilości światła, podobnie jak zmiana o jedna działkę przysłony lub czasu.

Ekwiwalent ogniskowej
Odpowiednik wartości ogniskowej obiektywu aparatu cyfrowego w standardzie optyki klasycznych aparatów małoobrazkowych (35 mm).

EXIF
Nagłówek w plikach JPEG; aparaty cyfrowe w nagłówku EXIF zapisują dane o parametrach wykonanego zdjęcia: ekspozycja, ogniskowa, balans bieli, ISO itp.

Filtry fotograficzne
Przezroczysty materiał szklany lub wykonany z tworzywa sztucznego, nakładany na obiektyw aparatu fotograficznego po to by wpłynąć na barwę bądź cechy rejestrowanego obrazu.

Filitr polaryzacyjny
Eliminuje odblaski od powierzchni niemetalicznych i przyciemnianie błękitnego nieba w fotografii kolorowej bez zmieniania kolorów danej sceny. Wywołuje ciekawe efekty przy fotografowaniu przezroczystych przedmiotów plastikowych: "wyczarowują" kolory, których nie widzimy.

Filtr "Skylight"
Filtr fotograficzny wpływający na barwę obrazu poprzez redukcję nadmiaru koloru niebieskiego, który może wystąpić przy fotografowaniu znacznie oddalonych przedmiotów. Przydaje się przy fotografowaniu krajobrazów. Niektóre aparaty cyfrowe potrafią radzić sobie z tym problemem bez konieczności użycia tego filtra.

Filtr UV
Najpowszechniej stosowany filtr fotograficzny, pochłaniający promieniowanie ultrafioletowe.

Filtry połówkowe
Filtry fotograficzne wpływające jedynie na część objętego obiektywem obrazu (na ogół połowę). Możemy użyć takiego filtra wtedy, gdy chcemy zmienić barwę lub jasność jedynie fragmentu obrazu (na przykład sfotografować budynek przyciemniając niebo).

GIF
8-bitowy (256-kolorów) Format graficzny stworzony na potrzeby serwisu informacyjnego CompuServe. Obecnie wykorzystywany najczęsciej w internecie (pliki są bardzo "lekkie").

Głębia ostrości
Strefa ostrego odwzorowania przez obiektyw obrazu przedmiotów, znajdujących się za i przed punktem, na który został zogniskowany. Zależy odwrotnie proporcjonalnie od ogniskowej obiektywu i wprost proporcjonalnie od wartości przysłony. Im większa ogniskowa obiektywu, tym mniejsza głębia ostrości. Użycie przysłony o większej liczbie zwiększa zakres ostrości obrazu. Jeśli chcemy zrobić portret i użyjemy długoogniskowego obiektywu oraz małą liczbę przysłony, ostra będzie jedynie twarz fotografowanej osoby. Pozostali ludzie bądź przedmioty znajdujące się bliżej czy dalej będą "rozmyte". Jeśli zaś chcemy sfotografować daną osobę na tle dużego, oddalonego obiektu, używamy optyki standardowej lub szerokokątnej z ustawioną większą wartością przysłony.

Hiperfokalna odległość
Najmniejsza odległość od aparatu, przedmiotu odwzorowanego ostro, gdy obiektyw jest nastawiony na nieskończoność. Jeżeli obiektyw zostanie nastawiony na ostrość dla przedmiotu znajdującego się w odległości hiperfokalnej, to głębia ostrości rozciąga się od połowy odległości hiperfokalnej do nieskończoności.

Hot pixels (Gorące pixele)
Punkty matrycy nadmiernie reagujące na światło, przyjmują formę różnokolorowych kropek. Ujawniają się one przy długich czasach naświetlania (np. 8 sekund) i wysokich czułościach ISO (np. ISO 800). Im dłuższy czas naświetlania i wyższa czułość ISO tym więcej gorących punktów można zaobserwować. Należy przyjąć, że przy długich czasach naświetlania, naturalną cechą obecnych matryc jest pojawianie się gorących punktów.

Interpolacja pikseli
Metoda elektronicznego podniesienia rozdzielczości zdjęcia, obrazka. Rzeczywisty kolor dodanego piksela obrazu jest uzyskiwany na drodze interpolacji pikseli sąsiadujących. Na podstawie składowych koloru sąsiednich elementów są obliczane wartości składowe barwy centralnego punktu. Niestety im większa interpolacja, tym słabszy jej efekt końcowy.

Integralny pomiar ekspozycji
Technika, w której ekspozycja ustalana jest przez pomiar intensywności oświetlenia w skrajnych obszarach wokół całego kadru.

IS (Image Stabilizer)Stabilizator obrazu
System zastosowany w niektórych obiektywach Canona, oparty na żyroskopowym układzie sterującym grupą soczewek. Pozwala na zmniejszenie na zdjęciu rozmazań wynikłych z drgań aparatu i obiektywu podczas fotografowania. Umożliwia co najmniej dwu- a czasem nawet ośmiokrotne przedłużenie czasu naświetlania przy fotografowaniu "z ręki" w stosunku do tego, który podają podręczniki fotografii dla danej ogniskowej obiektywu. (Patrz VR).

JPEG
JPEG (Joint Photographic Experts Group) - jeden z formatów zapisu plików graficznych. JPEG potrafi zapisywać 24-bitowy kolor ze stuprocentową wiernością, ale można także dokonać kompresji stratnej pomijając niektóre szczegóły, dzięki czemu plik wynikowy zajmie znacznie mniej miejsca (przy niskim stopniu kompresji oko ludzkie nie dostrzega zmian jakości obrazu). Format najczęściej wykorzystywany przez klientów. Należy pamiętać, że im mniejszy stopień kompresji ("upakowania"), tym lepszej jakości plik, ale i cięższy (zalecamy jednak, ze względu na jakość, kompresowanie jpeg-ów z możliwie najmniejszą kompresją). Sama procedura kompresji nie wpływa na zmiane rozdzielczości obrazka.

Kąt widzenia obiektywu
Kąt tworzący się między liniami wyznaczającymi maksymalne pole widzenia obiektywu o danej ogniskowej

Kompresja obrazu
Algorytm zmniejszania rozmiaru pliku ze zdjęciem kosztem utraty jakości obrazu.

korekcja ekspozycji
zmiana parametrów ekspozycji (naświetlania) w stosunku do tych które zostały zaproponowane przez światłomierz lub ustawione przez automatykę aparatu ewentualnie odczytane z tabel. Korekcję można wprowadzać zarówno zmieniając czas naświetlania jak i wartość przysłony. Korekcja może być dokonywana z dokładnością do jednej, 1/2 lub 1/3 działki w zależności od modelu aparatu lub indywidualnych ustawień użytkownika. Korekcja na + (plus) spowoduje dotarcie do matrycy większej ilości światła (przedłużenie czasu lub otwarcie przysłony). Korekcja na – (minus) spowoduje dotarcie mniejszej ilości światła (skrócenie czasu naświetlania lub przymknięcie przysłony). Najczęściej stosowaną jednostką jest wartość EV.

Używana gdy świadomie chcemy prześwietlić lub niedoświetlić zdjęcie w stosunku do tego co proponuje światłomierz lub wiemy, że wskazania światłomierza są błędne i chcemy je skorygować.

Lampa błyskowa "flesz"
Źródło sztucznego oświetlenia, które wysyła intensywny, krótkotrwały strumień światła oświetlający fotografowaną scenę.

Lampa błyskowa dedykowana
Typ lampy błyskowej przeznaczonej do współpracy z określonymi typami aparatów fotograficznych. Lampa po połączeniu z aparatem jest regulowana przez jego układ sterujący, w szczególności jego migawkę, a także otrzymuje informacje dotyczące czułości użytej błony
i pomiaru oświetlenia. Lampa błyskowa dodatkowa - dowolny typ lampy błyskowej, używanej przy zdjęciach jako lampa dodatkowa. Lampa błyskowa pierścieniowa - lampa z rurką palnika o kształcie pierścieniowym, mocowanym na obiektywie. Ze względu na bezcieniowe oświetlenie używana głównie przy fotografowaniu z bliska drobnych przedmiotów.

Lustrzanka jednoobiektywowa
Typ aparatu, w którym za obiektywem jest umieszczone ruchome lustro, ustawione pod kątem 45°, a w lustrzankach 35 mm, zamontowany nad lustrem pryzmat pentagonalny z kilkoma posrebrzonymi powierzchniami, umożliwia obserwację w celowniku aparatu dokładnie tego samego obrazu, który jest odwzorowany przez obiektyw. Lustrzanka dwuobiektywowa - (lustrzanka z dwoma obiektywami) jeden tworzy obraz na filmie, a drugi na matówce poprzez odbicie
w lustrze.

Makrofotografia
Fotografia zarejestrowana z małej odległości, bez użycia mikroskopu, w której obraz uzyskany na elemencie światłoczułym jest większy od fotografowanego obiektu.

Migawka
Zasłonka chroniąca film przed dostępem światła do czasu, gdy zostanie wyzwolony spust migawki przy robieniu zdjęcia.

Montaż (fotomontaż)
Wycinanie i montowanie ze sobą części oddzielnych obrazów w celu stworzenia innego obrazu.

Nasadki "speed"
Zamazują połowę obrazu w smugi, stwarzając wrażenie, że fotografowany obiekt bardzo szybko sie porusza – nawet jeśli nie porusza się wcale.

Nasadki "star"
Zmieniają źródła światła i bardzo jasne punkty fotografowanej sceny w rozbłyskujące gwiazdki. Nasadki są dostępne w kilku odmianach, dających gwiazdki cztero-, sześcio-, ośmio- i szesnastoramienne, jak również w odmianach regulowanych. Wiele nasadek "star" w niewielkim stopniu pogarsza ostrość. Można je stosować w aparatach kompaktowych - wystarczy podczas fotografowania przytrzymać nasadkę przed obiektywem.

Nasadki dyfuzyjne
Przepuszczają większą część światła niezmienionego, które rysuje na filmie ostry obraz podstawowy, i rozpraszają część światła, które rysuje nieostre obrazy dodatkowe nakładając się na obraz podstawowy, tworząc na zdjęciu miękki, świetlisty obraz. Używane są głównie do portretów, nadają się również do zdjęć krajobrazów, zwłaszcza oświetlonych od tyłu. Niektóre nasadki zmniejszają kontrast.

Nasadki miękko rysujące
Sprawiają, że fotografowana scena wygląda jak zamglona. Zawierają one drobiny bądź pokryte są wzorkami, które rozpraszają światło jak prawdziwa mgła, osłabiając w ten sposób kontrast, tłumiąc kolory i tworząc poświatę wokół świateł znajdujących się w fotografowanej scenie. Nasadki są dostępne w różnej intensywności – od słabych do silnych.

Nasadki multiplikujące
Występują w dwóch podstawowych rodzajach: promieniowe i liniowe. Każdy typ ma kilka odmian. Promieniowe tworzą trzy lub więcej zewnętrznych miękkich obrazów otaczających ostry przeważnie obraz centralny; liniowe tworzą miękkie, powtarzające się obrazy po jednej stronie obrazu głównego. Efekt wywoływany przez te nasadki, zmienia się w zależności od przesłony, długości ogniskowej i odległości fotografowania.

Nieskończoność
Taka odległość aparatu od obiektu, przy której promienie światła wysyłane przez obiekt stają się równoległe do siebie.

Obiektyw
Złożony układ optyczny aparatu, służący do odwzorowania obrazów fotografowanych przedmiotów.

Obiektyw "rybie oko"
Tego typu obiektyw ma najkrótszą ogniskową (6-16mm), a jego kat widzenia jest tak szeroki (180 stopni lub więcej), że daje on na klatce filmu obraz okrągły zamiast zwykłego, prostokątnego. Każda linia prosta, która nie przechodzi przez środek zdjęcia, jest zakrzywiona
(nie wyłączając horyzontu, jeśli pojawia się powyżej lub poniżej środka zdjęcia)

Obiektyw portretowy
Obiektyw o odległości ogniskowej ok. 90 mm (dla aparatu 35 mm). Obiektywy lustrzane - obiektywy przy konstrukcji, których dla zmniejszenia rozmiarów obudowy obiektywu przy długiej ogniskowej wykorzystano zarówno soczewki, jak i lustra.

Obiektyw zmiennoogniskowy (zoom)
Obiektyw, który ma tak zaprojektowany wielosoczewkowy układ optyczny, że możliwa jest zmiana jego odległości ogniskowej. W efekcie można przybliżać i oddalać fotografowany obraz obiektu.

Obiektywy o stałej ogniskowej
Obiektywy o jednej, stałej ogniskowej. Tzw. ogniskowe, sztywne w przeciwieństwie do dwuogniskowych i obiektywów zmiennoogniskowych posiadają jedną, stałą ogniskową.

Obiektywy o stałej ostrości (fix-fokus)
Obiektywy o pewnej stałej odległości od płaszczyzny filmu, nie mające możliwości zmiany ostrości w zależności od odległości między aparatem a obiektem. Stosowane są w tanich, prostych aparatach.

Obiektywy o zmiennej ostrości
Obiektywy, w których można ustawiać ostrość w zależności
od odległości obiektu.

Obiektywy szerokokątne
Obiektywy o wyjątkowo krótkiej ogniskowej w stosunku do przekątnej klatki (dla 35 mm - od 8 do 38 mm).

Ogniskowa obiektywu
Odległość między tylnym punktem węzłowym układu optycznego i ogniskiem obiektywu. Jej wartość podawana jest w milimetrach. Im większa, tym bardziej obraz jest przybliżany przez obiektyw.

Panorama
W znaczeniu fotograficznym szeroka, ciągła scena, zarejestrowana za pomocą aparatu panoramicznego albo zmontowana z szeregu kolejnych zdjęć sceny dla stworzenia widoku panoramicznego.

Paralaksa
Różnica między obrazem widzianym poprzez celownik aparatu fotograficznego a obrazem odwzorowanym przez obiektyw na elemencie światłoczułym. Błąd paralaksalny najbardziej uwidocznia się w aparatach z celownikiem przeziernikowym (lunetkowym), spotykanym w większości cyfrówek, ponieważ oś optyczna celownika jest w aparacie przesunięta względem osi optycznej obiektywu.

Piksel
Najmniejszy punkt cyfrowego obrazu rastrowego, zawiera informacje o jasności i barwie

Pierścienie pośrednie
Służą do wykonywania zdjęć w skali makro. W zależności od skali odwzorowania fotografowanych przedmiotów stosuje się od 1 do 3 pierścieni między aparatem a obiektywem.

Punktowy pomiar ekspozycji
Metoda pomiaru ekspozycji bazująca na analizie punktu centralnego fotografowanej sceny.

Preselekcja czasu migawki
Typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w którym fotografujący ręcznie ustawia wartość czasu migawki, a układ sterujący automatycznie dobiera wartość liczby przesłony, zapewniającą w konkretnych warunkach prawidłowe naświetlenie.

Preselekcja przesłony
Typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w którym fotografujący ręcznie ustawia wartość liczby przesłony, a układ sterujący automatycznie dobiera czas migawki, zapewniający w danych warunkach prawidłowe naświetlenie.

Przesłona obiektywu (diafragma)
Element mechaniczny umieszczony w obiektywie aparatu fotograficznego regulujący wielkość czynnego otworu obiektywu i tym samym natężenie światła, które po przejściu przez obiektyw pada na film lub matrycę CCD. Wielkość przesłony jest odwrotnie proporcjonalna do ilości wpuszczanego do wnętrza aparatu światła. Za pomocą przesłony reguluje się głębię ostrości obrazu.

Przepalenie
prześwietlenie to efekt zarejestrwoania obrazu bez szczegółów w światłach, czyli w najjaśniejszych fragmentach ujęcia. Główną przyczyną powstania prześwietlenia jest zbyt duża rozpiętość tonalna fotografowanego motywu, czyli zbyt duży kontrast między najciemniejszymi a najjaśniejszymi partiami fotografowanego motywu. Kontrast ten jest stosunkowo łatwo zmierzyć stosując punktowy pomiar ekspozycji (naświetlania): kierujemy punkt pomiarowy na najjaśniejszy fargment ujęcia i zapamiętujemy parametry ekspozycji - najlepiej wartość przysłony (łatwiej jest przeliczać). Następnie kierujemy punkt pomiarowy na najciemniejszy fragment motywu i odczytujemy wartość przysłony. Mamy więć dwa wyniki: jeden dla świateł (najjśnieszej części motywu) drugi dla cieni (najciemniejszych części fotografowanego motywu). Teraz je porównujemy: jeśli np. dla świateł otrzymaliśmy wartość przysłony "11", a dla cieni "5,6", to rozpiętość tonalna takiego motywu wynosi 2 stopnie przysłony (ciąg przysłon wygląda następująco: 1,7; 2; 2,8; 5,6; 8; 11; 16; 22; 45 (bez wartości pośrednich). Tak określoną wartość kontrastu porównujemy z możliwościami jego przenoszenia przez zastosowany materiał światłoczuły. Z reguły materiały tradycyjne, barwne mogą zarejestrować (bez prześwietleń lub niedoświetleń) kontrast 2,5 stopni przysłony - materiały negatywowe i ok. 1,5 stopnia przysłony - materiały odwracalne tzw. sklajdy.

RAW
Tryb zapisu oznaczany jako RAW (tzw. surowy) jest trybem pozwalającym na transfer danych (bitów) bezpośrednio z aparatu cyfrowego (matrycy CCD lub CMOS) do np. komputera, bez żadnej ingerencji w ten proces ze strony oprogramowania (przetwarzania elektronicznego), czy też sprzętu.

RGB
Informacja o kolorze zapisana w formacie koloru Red/Green/Blue (Czerwony/Zielony/Niebieski). System przedstawiania barw wyświetlanych na ekranie monitora. Te trzy podstawowe kolory łączone w różnych proporcjach dać mogą w wyniku dowolną barwę światła widzialnego. Poziom nasycenia każdego z trzech kolorów R, G i B reprezentowany jest przez liczbę od 0 do 255. Możliwych do wygenerowania kolorów RGB jest zatem 256 X 256 X 256 czyli 16 777 216. System ten jest wykorzystywany przez monitory komputerowe, skanery etc. Na d-laba pliki muszą być przygotowywane w systemie RGB 24 bitowym, chociaż papier po naświetleniu i tak jest właściwie zbieżny z paletą CMYK. W praktyce, RGB w odróżnieniu od CMYKa, lepiej oddaje jaskrawe (świecące) kolory.

Rozdzielczość
Liczba punktów składających się na zarejestrowany obraz. Im więcej pikseli, tym większe i bardziej wyraźne zdjęcie.

Samowyzwalacz
Mechanizm sprężynow wkręcan w przycisk wyzwalania migawki. Służy do wyzwalania migawki aparatów nie posiadających tego urządzenia, zamocowanych na statywie. Przed uruchomieniem należy naciągnąć sprężynę mechanizmu. Czas opóźnienia wyzwolenia migawki wynosi około 8 - 10 sek.

Sepiowanie
Zamiana czarnych i szarych tonów czarno-białego obrazu na brązowe.

Skala szarości (Gray Scale)
Seria kolorów od białego do czarnego z pośrednimi szarościami o stopniowanym nasyceniu.

Statyw
Konstrukcja trzynożna o całkowitej wysokości około 140 cm(standard), składana z trzech elementów. Powinna być stabilna. Na zwieńczeniu znajduje się śruba z gwintem 1/4" lub 3/8" do mocowania kamery podczas filmowania lub wykonywania zdjęć przy czasach migowych dłuższych niż 1/30 sek.

Szumy matrycy
To zakłócenia powstające w matrycy światłoczułej. Szumy wzrastają wraz ze zwiększaniem czułości matrycy (ISO) oraz wraz z wydłużaniem czasu naświetlania. Największe szumy pojawiają się podczas wykonywania zdjęć nocnych przy wysokiej czułości np. 800 ISO i długim (kilkusekundowym) czasie naświetlania. Wyższe modele aparatów mają wbudowany programowy system redukcji szumów.

Światło
1) w potocznym znaczeniu widzialna część promienia elektromagnetycznego zwana promieniowaniem optycznym; obejmuje długość fali od około 400 nm (fiolet) do około 700 nm (czerwień); 2) z punktu widzenia fizycznego również sąsiednie zakresy promieniowania: nadfiolet, promienie gamma, rentgenowskie i podczerwień. Prędkość rozchodzenia się światła w środowisku jednorodnym wynosi 299,793 km/s; 3) z czysto fotograficzno-użytkowego punktu widzenia - źródło oświetlenia umożliwiające zarejestrowanie obrazu na materiale światłoczułym.

Światłomierz
Służy do prawidłowego ustalenia warunków naświetlenia materiału światłoczułego poprzez ustawienie czułości filmu i zgrania wychylającej się wskazówki z indeksem. Następnie należy odczytać najodpowiedniejszą parę to jest przysłonę i czas wyzwolenia migawki, które należy nastawić w aparacie. Występują równie światłomierza zasilane bateryjnie, gdzie przez obrót pierścienia powodujemy wygaszenie diody, a tym samym uzyskujemy prawidłowe warunki naświetlenia.

Telekonwerter
Zespół soczewek mocowany pomiędzy aparatem fotograficznym, a obiektywem w celu powiększenia centralnej części obrazu dawanego przez obiektyw fotograficzny. Na przykład telekonwerter 2x powiększa centralną część obrazu z 12 x 18 mm do 24 x 36 mm. Najczęściej spotykamy telekonwertery 1,4x, 2x i 3x.
Telekonwerter 2x zwiększa w przybliżeniu dwukrotnie ogniskową obiektywu, zmniejszając jednocześnie 4 razy jasność (co odpowiada zwiększeniu liczby przesłony 2 razy) i zmniejsza około 2 razy rozdzielczość obiektywu. Np. telekonwerter 2x z obiektywem 2.8/135 mm o rozdzielczości 100 lpmm da nam odpowiednik obiektywu 5.6/270 mm o rozdzielczości 50 lpmm.
Telekonwerter zbudowany jest z grupy soczewek, które razem działają, jak soczewka rozpraszająca. Położenie obiektywu względem telekonwertera jest takie, aby obraz dawany przez sam obiektyw powstawał pomiędzy soczewkami telekonwertera a jego ogniskiem pierwszym (przedmiotowym). W ten sposób obraz ten stanowi obiekt pozorny dla telekonwertera, który z kolei przekształca go w obraz rzeczywisty, powiększony. Jeśli na przykład obraz tworzony przez sam obiektyw powstaje w połowie odległości między soczewką rozpraszającą a jej ogniskiem, to obraz wynikowy powstanie w jej odległości ogniskowej (w ognisku przedmiotowym soczewki) z czego wynika, że będzie powiększony dwukrotnie. Otrzymamy w ten sposób telekonwerter 2x.
Zestawienie telekonwertera i obiektywu daje działanie podobne do teleobiektywu od którego jest tańsze i lżejsze, ale wprowadza dodatkowe aberracje optyczne, a czasem także winietowanie.

Teleobiektyw
Rodzaj wąskokątnego obiektywu fotograficznego, który ze względu na specjalną budowę optyczną ma odległość ogniskową znacząco większą niż długość jego obudowy.
Najprostsze teleobiektywy składają się z dwóch grup soczewek: pierwszej, skupiającej znajdującej się w przedniej części obiektywu oraz drugiej, rozpraszającej, znajdującej się w jego tylnej części. Działanie drugiej z tych grup podobne jest do działania telekonwertera.
Potocznie mianem teleobiektywu określa się każdy obiektyw wąskokątny.

TIFF (Tag Image File Format)
Format zapisu plików graficznych. TIFF jest rodzajem bitmapy wykorzystującym różne metody kompresji; istnieje też możliwość zapisu bez kompresji. TIFF zapisuje 24-bitowy kolor. Jest najlepszym formatem do przechowywania grafiki rastrowej.

TTL (Trough the lens)
System pomiaru światła wpadającego przez obiektyw w określonym polu.

Układ optyczny
Yespół odchylający i odbijający promienie świetlne elementów: soczewek, pryzmatów, luster, itp. Przykładem układu optycznego może być obiektyw fotograficzny zbudowany z kilku soczewek lub całokształt układu lustrzanki jednoobiektywowej: obiektyw - lustro - matówka - pryzmat pentagonalny - okular celownika. Zależnie od kryterium podziału rozróżnia się między innymi układy optyczne dodatnie (skupiające) lub ujemne (rozpraszające), achromatyczne, aplanatyczne, anastygmatyczne.

Wężyk spustowy
Giętka linka stalowa, przesuwająca się w pancerzu po naciśnięciu na przycisk zakończenia linki. Natomiast drugi koniec jest zakończony gwintem umożliwiającym wkręcenie wężyka w spust migawki. Wysunięcie się z pancerza trzpienia powoduje wyzwolenie migawki.

Wielopunktowy pomiar ekspozycji (matrycowy)
Metoda pomiaru ekspozycji polegająca na podziale sceny na siatkę i indywidualnym pomiarze uzyskanych w ten sposób obszarów (pól siatki). Obszary w centralnych obszarach kadru mają większy wpływ na ostateczny wynik pomiaru niż obszary skrajne.

Winietowanie
Jest to zaciemnienie brzegów kadru przez jakiś element obiektywu lub element nałożony na obiektyw np. osłonę przeciwsłoneczną lub filtr - bardzo często zdarza się tak w obiektywach super szerokokątnych. Przymknięcie przesłony powinno wyeliminować winietowanie.

Zoom cyfrowy
Powiększenie fragmentu obrazu dające efekt podobny do uzyskanego z obiektywu długoogniskowego. Przybliżenie fotografowanego motywu za pomocą zumu cyfrowego powoduje straty w jakości zdjęcia

_________________
Intel Core i5 - 750 Cooled by Zalman CNPS 10X Quiet
Asus P7P55D - bios 1207

2 x G.Skill F3 - 12800 CL8D - 1.65V - Ripjaws
XFX HD 6950 1GB
Intel X25-V 40GB SSD
2 x 320GB Hitachi
Corsair 520W CMPSU-520HXEU
Cooler Master COSMOS | LG 22`LCD L226WA-WN
Key - Logitech EX110 | Mouse A4TECH - XL 750 ML


Wto 28 Lis 2006, 10:44
Profil
Administrator
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw 27 Sty 2005, 12:37
Posty: 473
Miejscowość: kiedyś X-KOM, teraz Warszawa:)
Post 
o ładna encyklopedia:)

szacuneczek:)

_________________
Image Image


Śro 13 Gru 2006, 01:43
Profil WWW
Boss Komputerowiec
Boss Komputerowiec
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią 12 Sie 2005, 10:08
Posty: 1084
Miejscowość: Blachownia i gdzieś w Lubuskiem
Post 
A może by ten słownik przykleić?

_________________
Intel Core i5 - 750 Cooled by Zalman CNPS 10X Quiet
Asus P7P55D - bios 1207

2 x G.Skill F3 - 12800 CL8D - 1.65V - Ripjaws
XFX HD 6950 1GB
Intel X25-V 40GB SSD
2 x 320GB Hitachi
Corsair 520W CMPSU-520HXEU
Cooler Master COSMOS | LG 22`LCD L226WA-WN
Key - Logitech EX110 | Mouse A4TECH - XL 750 ML


Śro 13 Gru 2006, 11:36
Profil
Extremalny Komputerowiec
Extremalny Komputerowiec
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon 31 Sty 2005, 09:28
Posty: 3138
Miejscowość: Galway(Irl)
Post 
Dobry temat i dobra propozycja.
Można by uzupełniać jakąś teorią. Chętnie skożystam i sie czegoś naucze.

_________________
i5-3570k @4.7 1.33V * MSI Z77 MPower * 8GB DDR3 Kingston Predator 1866 * XFX Radeon HD 6970 2GB
Seagate 600 256GB SSD * Plextor M5 Pro 256GB SSD * Samsung SE-S224 * BeQuiet DP 650W * Silverstone TJ07B * EIZO S2231W
WC: Apogee XT, Laing DDC, XSPC EX480


Czw 14 Gru 2006, 06:28
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.   [ 4 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Internetowy sklep komputerowy X-KOM posiada w ofercie komputery stacjonarne i notebooki renomowanych producentów. Sprzedajemy tanie laptopy, oprogramowanie oraz wysokiej jakości sprzęt elektroniczny. Jeśli chcesz kupić dobry laptop w atrakcyjnej cenie, to jesteś we właściwym miejscu. Potrzebny Ci laptop do gier? Zapoznaj się z naszym asortymentem. Znajdziesz u nas nie tylko laptop dla gracza, ale również laptop dla grafika, czy studenta. Oferujemy fachowe doradztwo w zakresie doboru notebooków odpowiadających oczekiwaniom Klientów. Gwarantujemy szeroki wachlarz produktów, profesjonalną obsługę i terminową realizację zamówień. Istnieje możliwość bezpośredniego odbioru towaru. Posiadamy sieć salonów zlokalizowanych w całej Polsce.